سازمان ملی جوانان در نام برای برای جوانان است ولی ....

یزدفردا "عملکرد سازمان ملی جوانان در بوته نقد نمایندگان ملت؛
ناشناخته بودن ناشی از بی‌تاثیری اقدامات است
سازمان ملی جوانان در نام برای برای جوانان است ولی فعالیت خاصی در این باره شاهد نبودیم زیرا اگر توفیقاتی میسر شده بود آنقدر در رسانه‌ها در بوق و کرنا می‌کردند که حداقل امروز برای مردم شناخته شده بود.
عنوانی که برای سازمان ملی جوانان در نظر گرفته شده بسیار خوب است یعنی دستگاهی که پیگیر مسائل و مشکلات نسل جوان باشد اما واقعیت این است که ما هم به عنوان نماینده مجلس هنوز نمی‌دانیم وظیفه این سازمان در کشور چیست.

علی منصوری رضی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» با اعلام اینکه طبق مشاهدات عملکرد سازمان تنها منحصر شده به برگزاری چند همایش و سمینار و جشن و ارائه طرح که با توجه به شرایط امروز جامعه این مدل کارها دردی از جوانان دوا نمی‌کند. شاید بتواند نقش فرهنگی اش را ایفا کند اما مشکلی را حل نمی‌کند.

وی افزود: از مشکلات اساسی که این سازمان دارد این است که فقط قشر خاصی از جوانان با آن ارتباط دارند و این سازمان به صورت ستادی در استانها کار می‌کند که آنها هم به استخدام خود به طور دائم امید ندارند. در شهرستانها نیز نیرویی برای خدمات رسانی به جوانان وجود ندارد و از این رو فقط طبقه خاصی از ان استفاده می‌کنند

منصوری همچنین با اشاره به عدم انجام وظیفه مسئولین در قبال جوانان تاکید کرد: مشکل جوان امروز و نیاز اصلی او اشتغال ، تامین مسکن، ازدواج است که متاسفانه هیچ‌کدام از این مسائل حل که نشده هیچ بلکه در جهت فرهنگسازی آن به طور نیز عام گامی برداشته نشده است.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: مشکل مهم دیگری که در سازمان ملی جوانان وجود دارد عدم هماهنگی این سازمان با مجموعه‌های دیگر است برای مثال در خصوص اختصاص سهمیه 20 درصدی به متاهلین در مقطع کارشناسی ارشد است که این مطلب را سازمان سنجش و وزارت علوم تکذیب کردند ما هم هنوز نفهمیدیم که درنهایت این ماجرا به کجا ختم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص عملکرد آقای بذرپاش در حال حاضر نمی‌توان اظهارنظری کرد اما در مورد مدیریت قبلی یعنی آقای حاج علی اکبری می‌توان گفت که تا حدودی موفق عمل کرده و برنامه‌های خوبی را ارائه کرده است. اما واقعیت این است تا زمانی که بحث ساختاری و نحوه فعالیت سازمان بیان نشود نمی‌توان مدیر سازمان چه آقای بذرپاش و یا هر کس دیگر نمی‌توان معجزه کند. برای این سازمان هنوز بودجه خاصی درنظر گرفته نشده است.

شاید ارتباط نزدیک بذرپاش با رییس جمهور گره گشا باشد

محمدرضا محسنی ثانی در گفتگو با خبرنگار «فردا» با اشاره به اینکه کار اجرایی این سازمان مشخص نیست گفت: نباید توقع چندانی از این سازمان داشته باشیم. این سازمان عموما وظیفه هماهنگی میان دستگاهها برای حل مشکلات جوانان را به عهده دارد که البته عملا چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی در ادامه افزود: مشکلات جوانان به طور مشخص مقوله‌ای نیست که با صدور بخشنامه طرح و دستورالعمل برنامه‌های راهبردی به سامان برسد. این یک مقوله چند وجهی است و عوامل متعددی در این خصوص دخیل است.

محسنی خاطرنشان کرد: وظیفه تعریف شده برای سازمان ورود به بحثهای اجتماعی و تحولات فرهنکی در زمینه جوانان است مثلا بحث تحصیل و دانشگاه، بالا رفتن سن ازدواج که البته موفق عمل نکرده و هنوز تغییر مثبتی دز این زمینه شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: برگزاری همایش و نمایشگاهها فقط برای آشنا کردن ازدواج است و تنها می تواند نقش فرهنگ سازی آن هم برای مدت کوتاهی داشته باشد اما راهکار حل مشکلات جوانان ایجاد امنیت روانی و ارضا روحی آنها است.

وی با اشاره به خلاقیت و توانمیندی های بذرپاش رییس فعلی سازمان ملی جوانان گفت: آقای بذرپاش دارای خلاقیت و از همه مهمتر ارتباط گسترده و مفید با مدیران در رده های بالا است و رابطه صمیمانه ای با رییس جمهور دارد و این گزینه ها از محاسن آقای بذرپاش است که می تواند به افزایش سطح کیفیت این سازمان کمک کند.

محسنی در پایان یادآور شد: از اشکالات مهمی که در این حوزه وجود دارد عدم به کارگیری مشاوران خبره و جامعه شناسان متخصص در این سازمان است که بتواند گره گشا باشد برای حل مشکلات جوانان باشد و تنها به شعار بسنده نشود..

کاری انجام نشده وگرنه در بوق و کرنا می‌شد

هادی مقدسی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فردا» با اشاره به اینکه فعالیت و عملکرد سازمان ملی جوانان برای بسیاری از جوانان مبهم است گفت: این سازمان زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند اما از آنجایی که با مجلس تعامل و همکاری نداشته حتی نمایندگان مجلس نیز با برنامه‌های کلان آن آشنایی ندارند.

وی با بیان اینکه قشر عظیمی از جمعیت در هرم سنی را جوانان تشکیل می‌دهد گفت: ما کشوری هستیم که بیشترین سرمایه نیروی انسانی را در طبقه جوانان داریم و بعد از سی سال انقلاب باید مسئولین یاد گرفته باشند که چطور درباره حل مشکلات جوانان کار کنند.

مقدسی افزود: جوانان نیازمند برنامه‌ر‌یزی مداوم و پی‌در پی هستند و خواهان اجرایی شدن برنامه‌ها. سازمان ملی جوانان از دید من یک سازمانی است که فقط اسما برای برای جوانان است و برنامه‌ و فعالیت خاصی در این باره از سازمان شاهد نبودیم زیرا اگر توفیقاتی میسر شده بود آنقدر در رسانه‌ها در بوق و کرنا می‌کردند که حداقل امروز برای مردم شناخته شده بود.

وی در پایان یادآور شد: انقدر مشکلات در حیطه جوانان زیاد است که فقط با همکاری مسئولان و برنامه ریزی دقیق حل خواهد شد. آقای بذر پاش نیز با توجه به اینکه خود یک مدیر جوان است می‌تواند با توجه به توانمندی‌هایش و همچنین ارتباط موثری که با رییس جمهور دارد کار موثری انجام دهد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا